4 manieren waarop een SEO bureau jouw website laadtijd verbeterd

SEO bureau

In het jargon van online marketing worden er een reeks termen gebruikt die van groot belang zijn voor de ontwikkeling en verbetering van websites. Een veelgebruikte term is bijvoorbeeld WPO (Web Performance Optimization) of ‘de optimalisatie van de laadtijd van de website’.

Deze laadtijd is de tijd die nodig is om een webpagina te laden en weer te geven in je browser. De snelheid van het laden wordt beïnvloed door heel wat factoren. Zo zal je server een rol spelen, maar ook de bestandsgrootte of de compressie van je afbeeldingen.

WPO is belangrijk om de gebruikservaring van de website te verbeteren en de website een betere ranking te geven in de resultaten van de zoekmachines. Hierdoor zal de website meer zichtbaarheid krijgen bij de doelgroepen waar de website voor gebouwd is. Om die reden besteed een SEO bureau hier doorgaans veel tijd en aandacht aan. In dit artikel lees je meer over wat web performance optimization precies inhoudt, de impact ervan op SEO resultaten, hoe je WPO kunt meten, en enkele praktische stappen die je kunt ondernemen om de WPO van je website naar een hoger platform te tillen.

Wat is WPO?

Web Performance Optimization slaat eigenlijk op alle tools en werkzaamheden om de laadtijd van de website te verbeteren. Bij WPO wordt vooral gekeken naar de optimalisatie processen die analyseerbaar en dus meetbaar zijn. Dus in principe hebben alle meetbare verbeteringen van de website haar laadtijd te maken met WPO.

De laadtijd meten mag dan wel eenvoudig klinken, maar dit gegeven kan opgedeeld worden in heel wat deelaspecten. Zo kan gemeten worden hoe lang het duurt tot een pagina volledig is geladen, maar je kan ook meten hoe lang het duurt voor de eerste stukje data is ontvangen of tot er voldoende gegevens beschikbaar zijn zodat een gebruiker de inhoud van je pagina kan beginnen lezen.

Het belang van WPO

Web Performance Optimization is erg belangrijk, omdat het de gebruikerservaring in veel opzichten helpt te verbeteren. Hoe sneller je webpagina weergegeven wordt in de browser, hoe hoger de conversie ratio, of vrij vertaald: hoe meer bezoekers je kan omzetten in betalende klanten. Een betere laadtijd vergemakkelijkt de navigatie voor website bezoekers. Zo zal je een grotere tevredenheid bereiken bij je bezoekers of klanten, en een tevreden klant is een trouwe klant.

Daarnaast zullen zoekmachines de laadtijd van de website analyseren, waardoor de snelste websites een hogere ranking zullen krijgen en dus beter vindbaar worden. Kortom, het toepassen van WPO heeft invloed op het succes van de website.

Beschikbare tools om de WPO te meten

Er bestaan tal van toepassingen die je WPO kunnen meten, zoals Pingdom, WebPageTest of Google haar eigen PageSpeed Insights. Met Google PageSpeed Insights biedt Google een tool die je inzicht geeft in de laadsnelheid van een website en die vervolgens enkele voorstellen doet om die te optimaliseren. Deze toepassing werkt voor de weergave op een desktop of mobiel.

Wat wordt er met Google PageSpeed Insights gemeten?

PageSpeed Insights is een SEO-tool van Google, die voornamelijk de laadtijd van een url meet en analyseert. Om dit te doen, voer je eenvoudig het internetadres in, in het daarvoor bestemde veld en klik je op ‘Analyseren’. De resultaten, of ‘PageSpeed Insights’ worden vervolgens op een duidelijke en overzichtelijke manier weergegeven. De resultaten worden ook opgedeeld in een overzicht voor de mobiele versie en de desktopversie van de site.

WPO toepassen op de website

De Web Performance Optimization omvat een breed scala aan acties die je zowel direct op de website als op de server kunt toepassen. Er moet eerst gekeken worden naar het beoogde doel van de website en welke problemen er spelen. Daarna kan er een WPO-strategie worden toegepast. Zo’n strategie bestaat uit verschillende acties die ondernomen moeten worden om de tekortkomingen van de website te analyseren en te verbeteren.

Controleer de TTFB

De TTFB (Time To First Byte) is niets meer dan de tijd die de eerste byte nodig heeft om de browser van de gebruiker te bereiken wanneer de gebruiker op een specifieke site of url klikt. Een byte is de kleinste maat waarin je informatie op een computer op kunt slaan, websites bestaan uit vele bytes. De TTFB meet dus niet wanneer de hele website geladen en operationeel is. Het meet hoe lang het duurt, voordat het laden überhaupt begint, wanneer een verzoek gedaan wordt om een website te bezoeken.

TTFB is een bijzonder belangrijke factor zeker wanneer je ook een SEO-verbetering als doelstelling hebt. Hoe kun je TTFB verbeteren? Alles staat of valt eigenlijk met de kwaliteit van de webhosting die je afneemt. Een trage webhost kan letterlijk secondes toevoegen aan de TTFB-score, wat een onvoldoende score in het dieprood als gevolg heeft. Breng je website dan ook niet onder bij de eerste de beste webhost.

SEO bedrijf

Kies de juiste hosting voor de website

De allerbelangrijkste stap voor een WPO-strategie is dus het vinden van een goede hosting provider voor de website. Kwalitatieve hosting van je website is een van de beste investeringen die je kunt doen om de WPO-prestaties en zo ook de SEO score te verbeteren.

Hoe beïnvloedt webhosting SEO?

We weten dat de snelheid waarmee een website laadt op een computer of mobiele telefoon van invloed is op de beleving van de gebruiker, en daarmee op diens tevredenheid. Lage tevredenheid resulteert in minder conversie, wat eventueel beoogde inkomsten zal doen verminderen. Conversie is in principe geen factor in SEO. Laadsnelheid en UX (gebruikerservaring) zijn echter wél factoren die de Google-ranking zullen beïnvloeden en waar vrijwel ieder SEO bedrijf op hamert.

4 mogelijke acties ter verbetering van de laadsnelheid

1. Optimaliseer de afbeeldingen

De grootte van de afbeeldingen: het formaat van de afbeelding mag nooit groter zijn dan wat voldoende zichtbaar is voor de gebruiker. Het gebeurt vaak dat onervaren website beheerders, een foto direct uploaden naar de website, zonder eerst enkele optimalisaties te verrichten. Wat het website systeem daadwerkelijk toont aan bezoekers op de pagina zelf is echter een kleinere versie. Dit is zonde, want dit vertraagt de laadtijd zonder dat het meerwaarde heeft. De browser van de bezoeker laadt namelijk de afbeelding in het volledige formaat, maar wat de bezoeker te zien krijgt is een kleinere versie daarvan.

Het optimaliseren van de grootte van de afbeeldingen is een van de eerste en makkelijkste aspecten van WPO. Je kunt bijv. alvorens je de afbeelding uploadt naar je website, deze eerst laten optimaliseren door een kosteloze cloudgebaseerde tool zoals Compressor.io. Zo weet je zeker dat de afbeelding die je op je website gaat plaatsen niet onnodig groter is qua gewicht, dan noodzakelijk is, zonder in te boeten op de grafische kwaliteit van de afbeelding. Voor het website systeem WordPress bestaan er ook kosteloze plugins die dit proces voor je automatiseren, zoals Smush.

Wil je voorop lopen qua afbeeldingen optimalisatie? Kies dan voor het zogenaamde WebP format. WebP is een bestandsformaat dat ontwikkeld is door Google. Dit afbeeldingstype bevat standaard al de nodige optimalisaties. Dit in tegenstelling tot oudere bestandsformaten zoals JPEG en PNG. Ook hiervoor bestaat een WordPress plugin: WebP Converter for Media. Deze zet automatisch alle bestaande afbeeldingen van de website om naar WebP, en zal ervoor zorgen dat dit ook voor nieuw geüploade afbeeldingen standaard zal gebeuren.

2. Maak gebruik van de browsercache

Wanneer je voor de eerste keer een website bezoekt, laadt de browser vaak automatisch meteen alle bronnen op de pagina. Het laden kan bijgevolg erg veel tijd kosten en dit moet dan ook zo veel mogelijk worden verminderd.

Wanneer je echter een tweede (of derde) pagina opent op dezelfde site, zal de cache van de browser voorkomen dat de browser bepaalde elementen opnieuw moet laden. Het gaat hierbij om gemeenschappelijke elementen van de website zoals het logo of een vaste menubalk.

Door gebruik te maken van de cache in de browser kun je de website op vele manieren optimaliseren:

  • Het verbetert de laadsnelheid: als bepaalde web elementen niet opnieuw hoeven te worden geladen, wordt de laadtijd verkort.
  • Gebruikerservaring: hoe sneller de pagina aan een gebruiker wordt aangeboden, hoe groter zijn   Er is niets vervelender voor een bezoeker dan te merken dat het laden van de pagina’s op de website steeds trager wordt.

3. Minimaliseer CSS en JavaScript

CSS- en JavaScript-bestanden zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de zwaarte van de website (vooral JavaScript). Deze bestanden zijn eigenlijk niets meer dan code in tekst, en bevatten veel spaties en soms zelfs grote stukken ruimte tussen de teksten.

Deze spaties en lege ruimtes zijn niet nodig voor de weergave van de website. Ze zijn enkel door de programmeurs geplaatst om de code makkelijker te kunnen interpreteren. Minimaliseer dus zoveel mogelijk de spaties en ruimtes in de programmeercode. Gelukkig hoef je hier anno nu geen programmeur meer voor te zijn om dit te optimaliseren. Een goede gratis plugin voor dit doeleinde bij WordPress is bijvoorbeeld Autoptimize. Sommige website systemen zorgen zelf al voor de nodige optimalisaties zodat jij als website beheerder geen omkijken meer hebt.

4. Maak gebruik van een CDN (Content Delivery Network)

Als je goede hosting hebt gevonden voor de website, zorg er dan ook voor dat je gebruik kunt maken van een CDN (Content Delivery Network), zoals Cloudflare. Zo’n CDN bewaart een kopie van de bestanden die je op je website gebruikt, op servers die over de hele wereld verspreid zijn. Afhankelijk van de locatie van jouw bezoeker, maakt de CDN verbinding met de dichtstbijzijnde server om daar het nodige bestand aan je website toe te voegen.

Als de gebruikers van je website uit een gemengd internationaal publiek bestaan en je geen CDN gebruikt, zal de server er weliswaar voor zorgen dat de site overal ter wereld wordt aangeboden, maar helaas betekent dit ook dat de laadsnelheid van de site niet vanuit elke locatie ter wereld hetzelfde zal zijn. Met behulp van een CDN wordt je website geladen van een server die zich dichter bij je bezoeker bevindt, wat de laadtijd dan weer ten goede komt.

WPO wordt steeds toegankelijker en is de moeite waard om aan te sleutelen

Om de WPO van je website te verbeteren biedt een tool als Google PageSpeed Insights een goed overzicht om een strategie te kiezen uit de vele mogelijkheden die de laadtijd van de site doen verminderen. Daarbij zijn de ‘zoekmachinetools’ en webhostingdiensten in constante ontwikkeling om het gebruik ervan te vereenvoudigen. Het toepassen van WPO wordt dus steeds toegankelijker en speelt een sleutelrol om het verschil te maken in SEO.