Wat is een huisstijl?
Binnen marketing een veelvuldig gebruikte term: de huisstijl. Toch is niet voor iedereen duidelijk wat dit nu precies omhelst; wat is nu precies een huisstijl?
De huisstijl
Voordat je een logo ontwerp uitzoekt, of laat ontwikkelen, zul je even stil moeten staan bij de kleuren die je wilt gebruiken voor jouw business. Wie is je doelgroep, wat zijn kleuren die zowel binnen de doelgroep passen en jouw product of dienst kracht bijzetten. Moet het kleurgebruik modern, actueel zijn, of juist conventioneel/ traditioneel? Ben je eenmaal tot een keuze gekomen, dan kun je bepalen hoe het kleurgebruik toegepast wordt binnen je logo.
Heb je eenmaal een logo laten maken (aan te bevelen m.b.t. de originaliteit), dan kan de designer de kleur(groep) integreren binnen het logo. Dit kan ook in omgekeerde volgorde overigens: eerst de kleuren, vervolgens het logo). Nu is er een gedeelte ontstaan van je huisstijl, want je logo, of facetten van je logo, laat je telkens op iedere websitepagina terugkeren, maar ook op briefpapier, visitekaartjes e.d. Maar let wel: de huisstijl omvat veel meer dan logo(facetten).
Andere aspecten die de huisstijl vormen:
- Hetzelfde lettertype en lettergrootte worden gebruikt bij terugkerende producten of diensten
- Afbeeldingen of pictogrammen worden in dezelfde sfeer en design weergegeven
- Kleuren van je logo kun je laten terugkeren binnen vlakken op je website, of op papier
- Wijze waarop de klant wordt toegesproken (tone of voice), in woord en geschrift uniform houden
- Promotiemateriaal (gadgets, bedrukte shirts), maar ook autobelettering doortrekken in de ontwikkelde stijl
Wanneer je het lastig vindt om een huisstijl te bepalen, laat je dit ontwikkelen door een designer, deze kan je logo ontwerpen en je verder helpen met het integreren van de huisstijl binnen je bedrijf.