Marketing analyse: aankopen online

Afgelopen jaar heeft de grootste groei op het gebied van online verkopen plaatsgevonden. Nieuwe productgroepen namen een intrede, online abonnementen vielen in de smaak, virtueel entertainment is aantrekkelijker geworden en nieuwe platformen om te verkopen worden ontdekt door ondernemers.

Met al deze veranderingen blijft er een sterke focus op online marketing. Wel bleek de Nederlander trouw te blijven aan de merken die zij al gebruikten en zeggen ze, als alles mogelijk is, ook wel weer fysiek te gaan shoppen. Met sterke concurrentie mag er niet vergeten worden dat online marketing het verschil kan maken om in ‘contact’ te komen met de doelgroep en ze daadwerkelijk te bereiken.

 

Nieuwe ‘online’ abonnementen

Steeds meer abonnementen werden aangeschaft bij onder andere Netflix, Disney+, Amazon en het Nederlandse Videoland. Ook kwamen er onbekende en nieuwe streamingdiensten bij, waar ook geld voor werd betaald door de consument en de verwachting is dat de groei blijft doorzetten. Inmiddels is er een andere sector die wint in populariteit, de game industrie is door het sterke level aan entertainment nu boven de filmbranche uitgestegen.

 

De drang naar sociaal gaming en het gevoel ‘samen’ te zijn is erg sterk geworden. Dit resulteerde zich in groei, met name voor mannen rond de 29 jaar, waarbij ze meer diepgang zoeken in spellen met sterke verhalen, open werelden en specifieke thema’s. Naast gamen is de markt van het online casino ook populairder geworden, hier kan met live dealers gespeeld worden wat ontzettend erg lijkt op de real life ervaring.

‘Slimme’ aankopen voor in het huishouden

De consument heeft steeds meer de behoefte om alles in en rondom het huis slimmer te maken. Zo zijn de aankopen gestegen in ‘slimme’ verlichting en schakelaars en wordt de speaker ook steeds vaker slim in huis. Naast slimme producten is de vraag naar elektrische gereedschap accessoires nu ook vooruitgang aan het maken met een uitbreiding van het aanbod, ook dit heeft te maken met een verlangen naar gemak in en rondom het huis.

 

Met meer geld op de bankrekening doordat de Nederlander thuis moest zitten, werden veel oude producten vervangen voor nieuwe versies. Het vakantiegeld werd onder andere gebruikt voor het kopen van een splinternieuwe vriezer, kooktoestellen, magnetrons, koffiezetapparaten en vaatwassers. De consument zat noodgedwongen thuis en wilde het lekkere kopje koffie niet missen en met de gesloten restaurants was het dan ook wel fijn om uitgebreid te kunnen kokkerellen in huis.

 

Marketing in e-commerce en gaming

Met de groei van verkoopplatformen is er belang bij deze te promoten op de digitale kanalen. Onderdelen in het takenpakket van de verkopende ondernemer zijn hierbij dan ook social media, optimalisatie in zoekmachines en campagnes via de e-mail om zo de nieuwe gebruiker naar het platform te krijgen en deze tot een klant kan maken. Het shoppen van producten via Instagram en Facebook is ook opkomend en dit beloofd dan ook grootse impact te gaan hebben.

Als het gaat om marketing in gaming dan moet de marketeer zich echt weten te verdiepen in de gamer en de verschillende spelersprofielen die er zijn. Influencer marketing is in deze sector belangrijk, denk maar eens aan Twitch (een live streaming platform), waarbij de idolen in gaming gevolgd kunnen worden en ze flink betaald kunnen worden door de kijker.