5 SEO tips waar jij echt wat aan hebt!

Hoe werkt SEO en hoe pas je SEO effectief toe op jouw website? Dit is een vraag die niet zomaar beantwoord is, omdat de positionering in Google afhankelijk is van meer dan 100 rankingfactoren (!). Toch behandelen wij in dit artikel 5 SEO-tips waardoor jouw website beter gaat scoren in Google, en als afsluiter hebben wij nog een bonustip…

1. Zorg dat jouw website overzichtelijk is

De bezoeker van jouw website moet direct zien waar hij/zij de belangrijkste informatie en diensten kan vinden; het moet geen doolhof zijn. Probeer daarom jouw website zo geordend mogelijk in te richten en zorg dat je gebruikmaakt van een duidelijke navigatiestructuur. Ook is het goed om gebruik te maken van call-to-actions. Dit zijn buttons die de gebruiker doorverwijst naar andere pagina’s. Door het gebruik van een duidelijke navigatiestructuur, koppen, titels en call-to-actions zorg jij ervoor dat jouw website overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is. Erg belangrijk voor betere rankings in Google.

2. Maak jouw website zo snel mogelijk

Laadt jouw volledige website binnen 2 seconden? Dan zit je over het algemeen goed. Duurt het langer? Dan wordt het aangeraden om via Google Page Speed of GTMetrix te kijken hoe jij de snelheid van jouw website kan verbeteren. Wij raden het aan om veel aandacht te besteden aan de laadtijd, omdat Google dit een erg belangrijk onderdeel vindt voor betere rankings. Dit komt doordat Google haar gebruikers de beste gebruikservaring wilt bieden. Anders is de kans groot dat mensen op zoek gaan naar een andere zoekmachine die betere zoekresultaten laat zien, zoals bijvoorbeeld Bing. Een snelle website is dus belangrijk voor SEO.

3. Zorg voor een prikkelende meta tiitel en – beschrijving

De meta-titel en beschrijving zie je terug op de zoekresultatenpagina in Google (zie ook onderstaand screenshot). Het is belangrijk dat hier niet zomaar wat staat. De gebruiker van Google moet verleid worden om door te klikken naar jouw website. Zorg daarom dat jouw zoekresultaten opvallen door bijvoorbeeld een vraag te stellen, door gebruik te maken van een getal (5 tips), of door een prikkelende stelling. Verder is het goed om actief taalgebruik toe te passen en de zoeker te verleiden tot een actie. Dit kan met woorden zoals: ‘kies, koop, shop, bekijk’ enzovoort.

4. Focus op jouw website bezoeker

Over het algemeen geldt: hoe meer content een website heeft, hoe meer bezoekers deze website krijgt. Deze regel gaat alleen niet altijd op. Het gaat er namelijk ook om wat voor content het is. Google wilt dat jij de gebruiker van de zoekmachine helpt met het beantwoorden van een vraag. Je moet je dus verdiepen in het ‘probleem’ van de zoekgebruiker. Vervolgens is het aan jou de taak om zo volledig en uitgebreid mogelijk het probleem op te lossen. Zorg dat jouw content nog unieker, exclusiever en uitgebreider is dan die van de concurrent, maar bovenal dat jij mensen er ook echt mee helpt.  Niemand heeft wat aan die SEO-teksten waarin alleen zoekwoorden gespamt worden.

5. Doe een zoekwoorden onderzoek

Je gaat geen content schrijven om zoekwoorden te spammen, maar het is wel goed om rekening te houden met belangrijke zoektermen. Daarom raden wij het aan om altijd een zoekwoorden onderzoek te doen, voordat jij aan de slag gaat met het schrijven van een blogartikel. Dit een onderzoek waarbij je analyseert wat de zoekvolumes zijn op bepaalde trefwoorden en waarbij je de concurrentie analyseert. Aan de hand hiervan weet jij of je kans maakt om hoog te scoren in Google. Eigenlijk is dit stap 1 als jij nieuwe content wilt plaatsen. Als je weet welke zoekwoorden interessant zijn, probeer je deze te verwerken in de tekst, zonder dat het ‘spammy’ overkomt.

Bonus SEO tip…

SEO kan erg veel tijd in beslagnemen. Veel mensen kiezen er daarom voor om SEO uit te besteden aan specialisten. Ook wij raden het aan om dit te doen. Vooral als je zelf nog geen SEO ervaring hebt.

Natuurlijk kun je de tips uit dit blogartikel toepassen op jouw website, maar het staat vast dat je de beste resultaten behaald als je het uitbesteed aan experts. Dit kan bijvoorbeeld bij SEO bureau Onder in Zwolle. Hier weten ze alles van SEO en staan ze graag voor je klaar om te je voorzien van advies. Ook kun je hier vrijblijvend een SEO audit aanvragen.