Hoe pak je als ondernemer het internet beleid aan?

 

Een internetbeleid binnen je onderneming biedt de werknemers regels en richtlijnen over het juiste gebruik van bedrijfsapparatuur en toegang tot netwerken en internet. Dit is niet alleen ter bescherming van het bedrijf maar ook ter bescherming van de werknemer. Een paar voorbeelden van deze regels zijn dat de werknemer weet dat het bezoeken van bepaalde websites of het downloaden van bepaalde bestanden verboden is en dat het beleid gevolgd en nageleefd moet worden. Anders heeft dit consequenties. Dit beleid is er zodat het bedrijf minder veiligheidsrisico’s heeft. In dit artikel bespreken we een paar punten waar je op moet letten.

Internet provider

Het is vanzelfsprekend dat je een internet verbinding nodig hebt en dus een provider. Er is tegenwoordig echter zoveel keus dat je niet weet weke je moet kiezen. De ene heeft een snellere verbinding maar is weer duurder dan de ander. Het is handig om jaarlijks te zoeken naar een nieuwe provider, dit komt voornamelijk doordat de providers altijd met elkaar aan het concurreren zijn, dus altijd aanbiedingen hebben en steeds goedkoper gaan. Blijf dus niet hangen bij 1 provider. Het beste wat je kunt doen is internet providers vergelijken.

Gebruik van het internet en de bedrijfscomputer(s)

Het wordt natuurlijk van werknemers verwacht dat deze het internet op een verantwoordelijke en productieve manier gebruiken. Gebruik van het internet is alleen bestemd voor bezigheden die aan werk gerelateerd zijn, persoonlijk gebruik is dus niet toegestaan en wordt niet getolereerd. Het is verplicht om de werknemers enige vrijheid te geven bij privégebruik van internet en mail, maar als werkgever heb je het recht om regels op te stellen over hoe dat privégebruik wordt uitgevoerd. Het mag niet storend voor de dagelijkse werkzaamheden zijn. Als werkgever mag je het internet natuurlijk filteren en niet-werk gerelateerde sites blokkeren. Een leuk weetje is dat hoger opgeleiden meer moeite hebben met zulke filters.

Verbieden of niet?

Wanneer je alles streng gaat blokkeren en gaat verbieden dan werkt dit demotiverend voor het merendeel werknemers. Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je werknemers urenlang voor privézaken online zitten. Een kleine pauze van 5-10 min tussendoor moet wel kunnen, het moet alleen echt niet langer zijn dan 10 min. Tegenwoordig gaat het vaker om het resultaat dat je werknemer oplevert dan de tijd dat hij eraan besteed. Een werknemer die mag doen wat hij wilt zolang zijn werk kwalitatief en op tijd af is, is vaak veel gemotiveerder en creatiever dan iemand die constant wordt gestuurd door een leiding gevende. Een belangrijk punt is om je werknemers te motiveren en zelf gemotiveerd komen, wanneer je zelf niet gemotiveerd overkomt kun je dat ook niet van je werknemers verwachten.

Onaanvaardbaar gedrag

Wanneer is gedrag nou echt onaanvaardbaar? Je kunt dit pijlen door richtlijnen op te stellen, dit is altijd handig zodat er geen misverstanden ontstaan. Denk hierbij aan ongepast materiaal rondsturen of opslaan op het bedrijfsnetwerk, downloaden van bedrijfsbestanden en spammen. Een gedragscode hoeft niet heel ingewikkeld samengesteld te worden. Als de richtlijnen en afspraken erin staan en het een plek heeft om een handtekening te plaatsen.