SEO tips voor 2023
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een strategie die voortdurend in ontwikkeling is. Google werkt het algoritme en de manier waarop het zoekopdrachten verwerkt voortdurend bij, dus uw SEO-strategie moet fris blijven om concurrerend te blijven.
Als je je SEO-strategie voor het nieuwe jaar voorbereidt, bekijk dan deze SEO-trends en -voorspellingen voor 2023 voordat je verder gaat! Blijf lezen om meer te weten te komen over wat u het komende jaar met SEO kunt verwachten en hoe u uw SEO-strategie kunt optimaliseren voor deze trends!
PS Bezorgd dat uw SEO-strategie uw concurrentie niet bijhoudt? Gebruik onze gratis SEO checker om erachter te komen waar je je SEO kunt verbeteren!
7 top SEO-trends voor 2023
Wil je zien wat er in 2023 trending is voor SEO? Hier zijn drie trends die van invloed zullen zijn op uw SEO-strategie.
1. Online winkelen
De eerste op onze lijst van wat trending is voor SEO in 2023 is online winkelen. Naar verwachting zullen tegen het einde van 2021 meer dan 2,1 miljard mensen wereldwijd goederen en diensten kopen.
Met de torenhoge groei van online winkelen, verschuift Google naar het creëren van een betere online winkelervaring .
Google heeft enkele wijzigingen aangebracht om verkopen op hun platform aantrekkelijker te maken, zoals het elimineren van commissiekosten en het gratis maken voor bedrijven om op Google te verkopen.
Als klap op de vuurpijl heeft Google de Shopping Graph geïmplementeerd om kopers te helpen hun producten aan meer verkopers te presenteren en verkopers om de juiste producten te vinden. De Shopping Graph is een door AI verbeterd model dat verschillende soorten producten en merken kan begrijpen.
Het kan analyseren hoe die producten zich tot elkaar verhouden om ze in de juiste zoekresultaten aan consumenten te tonen. De Shopping Graph houdt rekening met informatie als:
Prijs
Website
Beoordelingen
SKU en voorraadgegevens
Videos
Met behulp van deze informatie levert de Shopping Graph de meest relevante producten in realtime aan degenen die ervoor winkelen – en dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Met de Shopping Graph implementeerde Google de mogelijkheid om te zoeken met screenshots. Als iemand een screenshot bekijkt in Google Foto’s, kan hij de foto doorzoeken met de Lens-functie en zien waar hij een product op de foto kan kopen.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat iemand een screenshot heeft gemaakt van een foto waarop ze de schoenen van hun vriend leuk vonden.
Die gebruiker zou de afbeelding kunnen openen in Google Foto’s, waar Google de foto scant met Lens om producten te vinden die de gebruiker zou kunnen kopen. Het leidt gebruikers vervolgens naar relevante zoekresultaten die overeenkomen met of gerelateerd zijn aan het product.
Resultaten voor een Google Lens-zoekopdracht naar laarzen
Hoe te optimaliseren voor deze SEO-trend voor 2023
Als de Shopping Graph in 2023 trending is voor SEO, wat betekent dat dan voor jouw strategie? Voor e- commercebedrijven betekent deze Shopping Graph dat u productvermeldingen met veel zoekwoorden moet maken . Google gebruikt deze informatie om de relevantie van uw productvermelding voor de zoekopdracht van de gebruiker te bepalen. Om nog maar te zwijgen, het kan ervoor zorgen dat uw producten ook worden weergegeven voor Lens-zoekopdrachten.
Google kon bijvoorbeeld niet de exacte overeenkomst vinden voor het bord op deze kerstdecoratiefoto, maar het kon wel vaststellen dat het een kerstbord was.
Google Lens analyseert een kerstfoto om resultaten voor het bord te vinden
De visuele overeenkomsten toonden productvermeldingen die zowel het woord ‘Kerstmis’ in de afbeelding van hun bord als gerelateerde zoekwoorden in de producttitel hadden, zoals ‘Kerstbord’ en ‘Kerstdecoratie’.
Zorg er dus bij het optimaliseren van uw productpagina’s voor SEO voor dat u relevante zoekwoorden op uw pagina integreert om u te helpen verschijnen in relevante zoekopdrachten. U wilt de trefwoorden ook opnemen in de alt-tags op uw foto’s, zodat Google ze ook kan ‘lezen’.
2. Gespreksvragen
De volgende op onze lijst met SEO-trends voor 2023 die u moet kennen, zijn conversatievragen. Google richt zich voortdurend op het verbeteren van de zoekervaring van gebruikers, zodat ze snel relevante informatie kunnen vinden. Een cruciaal onderdeel van die verbetering is het begrijpen van de complexiteit van taal.
Google lanceerde LaMDA om natuurlijke taal beter te begrijpen. Met de implementatie van LaMDA richt Google zich op het beter begrijpen van de dialoog om efficiënter resultaten te leveren.
Dit proces omvat het begrijpen van de volkstaal en hoe gebruikers converseren wanneer ze proberen te vinden wat ze nodig hebben.
Hoe te optimaliseren voor deze SEO-trend voor 2023
Met conversatiequery’s die trending zijn voor SEO in 2023, moet u veel nadruk leggen op optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten .
Gesproken zoekopdrachten zijn gericht op natuurlijke taalverwerking (NLP) om te begrijpen hoe gebruikers verbaal zoeken in vergelijking met het typen van een zoekopdracht. Aangezien Google steeds meer inzicht krijgt in conversatie-zoekopdrachten van gebruikers, is het in uw eigen belang om te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten .
U kunt optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten door:
Gerichte frasering: de manier waarop iemand een getypte zoekopdracht formuleert, is anders dan een verbale zoekopdracht. Iemand kan “beste merk wandelschoenen” typen, maar verbaal zoeken “wat is het beste merk wandelschoenen?” Optimaliseren voor deze verbale zoekopdrachten is een geweldige manier om conversatiezoekwoorden te targeten.
Houd antwoorden kort: als u optimaliseert voor conversatiezoekwoorden, houdt u uw antwoorden beknopt om snel nuttige informatie te verstrekken. Om de beste vraag over wandelschoenen te beantwoorden, heb je misschien een korte blurb waarin de topmerken worden benadrukt en later in meer detail duiken.
Overwegend in de volkstaal: verschillende regio’s hebben specifieke zinnen die ze gebruiken om objecten of plaatsen te beschrijven. Mensen die bijvoorbeeld in de staat Pennsylvania wonen, noemen het meestal ‘PA’. Als u de volkstaal kent, kunt u optimaliseren voor meer conversatiezoekwoorden.
3. Videomarketing
De laatste van de SEO-trends in 2023 waar we naar zullen kijken, is videomarketing. Meer dan de helft van alle consumenten vertrouwt op video’s om hen te helpen bij het nemen van aankoopbeslissingen.
Nu meer mensen video’s bekijken, wil je het een onderdeel van je SEO-strategie maken, als je dat nog niet hebt gedaan. Daarnaast rolt Google functies uit om gebruikers te helpen informatie sneller te vinden via video’s.
De nieuwe kenmerken van focus zijn in het bijzonder:
Clipmarkering: Met clipmarkering kunt u belangrijke punten van uw video markeren, zodat gebruikers rechtstreeks naar die delen kunnen springen. Als u bijvoorbeeld een video had met tips, zou u voor elke tip een opmaak kunnen maken.
Seek markup: Seek markup vertelt Google hoe uw URL-structuur werkt. Deze informatie is van cruciaal belang omdat Google hiermee de belangrijkste momenten van uw video automatisch kan weergeven. Het stelt Google in staat om binnen een specifiek punt in uw video te linken.
Een video die de belangrijkste momenten van de inhoud belicht
Met deze twee nieuwe functies kun je je video’s optimaliseren zodat ze in zoekresultaten worden weergegeven voor relevantere en concurrerendere termen.
Hoe te optimaliseren voor deze SEO-trend voor 2023
Begin met het opnemen van video in meer van uw pagina’s. Gebruikers besteden 88% meer tijd op pagina’s met video’s, dus als u ze in uw inhoud opneemt, kunt u de betrokkenheid, rangschikking en verkeer vergroten. Wat betreft de clipmarkering en zoekmarkering, zorg ervoor dat u gedetailleerde, trefwoordrijke markeringen gebruikt.
Als je een video hebt over tips om geld te besparen, label je markeringen dan niet als ’tip 1′, ’tip 2′, enzovoort. Gebruik in plaats daarvan markeringen zoals ‘Bespaar geld door coupons’ en ‘Stash contant geld van uw salaris’.
Deze specifieke markeringen bieden je meer mogelijkheden om te rangschikken in relevante zoekopdrachten en de betrokkenheid bij je video’s te vergroten.
4. Versterking van uw EAT-signalen
De richtlijnen van Google hebben herhaaldelijk gewezen op het belang van het versterken van uw EAT-signalen waar van toepassing op uw website. Vooruitkijkend zullen zoekmachines bij het rangschikken van inhoud blijven kijken naar de expertise, het gezag en de betrouwbaarheid van uw website. De gebruikerservaring blijft centraal staan bij Google, en laten zien dat uw site de tijd van de bezoekers waard is, blijft de sleutel tot het scoren van die topresultaten. Uw EAT-signalen kunnen bestaan uit sociaal bewijs, getuigenissen van klanten, links naar gezaghebbende sites, expertise en badges en nog veel meer.
Houd bij het zorgvuldig samenstellen van de inhoud van uw website rekening met EAT. U kunt dit doen door een back-up van uw gegevens te maken met statistieken en feiten, links naar gezaghebbende websites zoals .edu en .gov, uw sociale bewijskracht te versterken, onderscheidingen en badges te presenteren en klantrecensies en getuigenissen weer te geven. U kunt uw EAT-signalen ook een boost geven door links van andere gezaghebbende websites te winnen.
5. Beeldoptimalisatie en toegankelijkheid in 2023
Google is altijd duidelijk geweest over de best practices met betrekking tot het optimaliseren van websiteafbeeldingen – helaas hebben maar weinigen dit zo serieus genomen als het zou moeten zijn. Dit is het moment om naar de afbeeldingen op uw website te kijken en te zien hoe ze scoren op de optimalisatiemeter. We willen dat het web voor iedereen toegankelijk is, en uw beeldoptimalisatie zal een rol spelen bij het rangschikken van factoren om ervoor te zorgen dat afbeeldingen optimaal kunnen worden weergegeven aan mensen met een visuele handicap of beperking. Dit is niet de enige reden waarom Google zo graag streeft naar goede beeldoptimalisatie: in de toekomst zullen afbeeldingen voor veel meer worden gebruikt dan alleen het visueel overbrengen van een idee, maar zullen ze worden gebruikt bij het zoeken om te winkelen, informatie te verkrijgen en meer.
Hoe te optimaliseren voor deze trend in 2023
Dit is een goed moment om een afbeeldingsaudit op uw site uit te voeren om te bepalen welke van de volgende zaken u moet implementeren om uw afbeeldingsoptimalisatiescore te verhogen:
Geef afbeeldingen weer in next-gen-indelingen
Zorg ervoor dat afbeeldingen zijn gecomprimeerd
Geef elk afbeeldingsbestand waar mogelijk de juiste naam met de juiste trefwoorden.
Geef elke afbeelding een unieke alt-tekst
Meer weten over beeld-SEO? Bekijk onze post over beeld-SEO met tien tips voor het optimaliseren van je afbeeldingen!
6. De opkomst van het featured snippet
Voor onze volgende trendvoorspelling van dit jaar kunnen we de opkomst van featured snippets in zoekresultaten niet negeren. Featured snippets worden nog steeds weergegeven en zullen naarmate de tijd verstrijkt waarschijnlijk prominenter worden. Als je ze nog niet hebt opgemerkt, zijn featured snippets de vakken met resultaten die je vaak boven de daadwerkelijke zoekresultaten ziet – deze kunnen de vorm aannemen van how-to’s, veelgestelde vragen, lijsten met opsommingstekens of gewoon een enkele zin. Dit zijn geweldige kleine snelkoppelingen naar de top van de SERP’s zonder de noodzaak om lange inhoud te maken. Als uw pagina waardevolle informatie biedt waar mensen vaak naar zoeken, komt u waarschijnlijk in aanmerking voor een featured snippet.
Hoe te optimaliseren voor deze trend in 2023
Om de top te bereiken in de vorm van een featured snippet, moet je goed nadenken over de zoeker, hun intentie en hoe ze zouden zoeken, en focus je je inhoud op op vragen gebaseerde termen. Het gebruik van Google’s autocomplete of ‘Mensen vragen ook’-secties zijn beide uitstekende hulpmiddelen voor het vinden van winstgevende zoekwoorden en onderwerpen om over te schrijven. Vervolgens moet u ervoor zorgen dat uw inhoud de juiste schema-opmaak heeft om in zoekresultaten te verschijnen. Vervolgens kunt u uw opmaak testen met de Schema Markup Testing Tool van Google .
7. Het belang van semantisch gerelateerde zoekwoorden
In de loop van de tijd zijn de algoritmen van Google steeds geavanceerder geworden in de manier waarop ze onze zoekopdrachten interpreteren, waarbij gerelateerde zoekwoorden, zoekintentie en semantiek een rol spelen in wat we op de SERP’s zien. Tijdens een recente I/O-conferentie introduceerde Google zijn Multitask Unified Model of MUM, dat een rol kan spelen in de toekomst van zoeken, omdat het een AI is die emotie en intentie kan onderscheiden van zoekopdrachten in meer dan 75 talen.
De tijd dat zoekmachines naar overeenkomende tekstreeksen keken, is voorbij en we zijn in de tijd waarin zoeken intuïtiever en relevanter wordt dan ooit.
Hoe te optimaliseren voor deze trend in 2023
In plaats van uw inspanningen op één trefwoord te concentreren, kunt u in plaats daarvan uw schrijven concentreren op onderwerpclusters. Creëer de ideale klantpersonages die u met uw inhoud wilt bereiken, schrijf voor hen met antwoorden op vragen die ze hebben en gebruik zinnen en semantisch gerelateerde trefwoorden in uw inhoud. Probeer dit jaar een andere benadering van zoekwoordonderzoek door uzelf in de schoenen van de zoeker te verplaatsen en zoekwoordcombinaties en lijsten te ontwikkelen die resoneren met uw doelgroep.
[Bonus] SEO-voorspellingen voor 2023
Nu we SEO-trends in 2023 hebben behandeld, is het tijd om enkele voorspellingen voor de toekomst van SEO te bekijken.
Omdat SEO en het algoritme van Google voortdurend veranderen, is het een uitdaging om te weten waar SEO in de toekomst zal zijn. Hier zijn twee SEO-voorspellingen voor 2023 waar je aan moet denken bij het ontwikkelen van je strategie:
1. Complexe vragen beantwoorden
Een van de SEO-voorspellingen voor 2023 die we hebben, is een grotere focus op het beantwoorden van complexe vragen. Het doel van Google is er altijd op gericht geweest gebruikers de antwoorden te bieden die ze nodig hebben. Als gevolg hiervan richten bedrijven zich op het maken van pagina’s die de oplossingen bieden die mensen nodig hebben.
Nu het algoritme van Google weer verandert, zal de nadruk nog meer komen te liggen op het beknopt en op één plek leveren van antwoorden.
Google implementeert MUM, een Multitask Unified Model, om gebruikers te helpen minder stappen te nemen om informatie te vinden. Ze ontdekten dat gebruikers gemiddeld acht zoekopdrachten nodig hebben om antwoorden te vinden op complexe taken die uit meerdere stappen bestaan.
Als iemand bijvoorbeeld een reis naar Florida aan het plannen was, kunnen ze afzonderlijke vragen stellen, zoals:
De beste hotels in Orlando
Goedkoopste vluchten naar Orlando
Kortingen op parken in Orlando
Wat moet je inpakken voor een reis naar Disney
Weer voor Orlando
Bezienswaardigheden in Orlando
Deze informatie helpt de gebruiker zich voor te bereiden op zijn reis, maar er zijn meerdere, afzonderlijke zoekopdrachten nodig. Om dit probleem te bestrijden, zal Google MUM gebruiken, een AI-model, om abstracte talen en bedoelingen te helpen begrijpen, zodat gebruikers informatie sneller kunnen vinden.
Dus met het bovenstaande voorbeeld zou Google het aantal zoekopdrachten kunnen verminderen van zes naar twee. MUM is een algoritme-update die rekening houdt met de context van de zoekopdrachten van mensen om pagina’s en inhoud te leveren die de informatie bieden die ze nodig hebben.
Wat betekent dit voor uw SEO-strategie?
Nu Google deze stappen onderneemt om gebruikers sneller antwoorden te geven, moet u zich concentreren op het maken van inhoud die antwoord geeft op de vragen van uw publiek.
Uw inhoud moet dienen als een one-stop-shop over het onderwerp, zodat gebruikers alle informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben zonder meerdere zoekopdrachten uit te voeren.
Wanneer u inhoud maakt, zorg er dan voor dat u elk belangrijk detail over een onderwerp vermeldt. Als je bijvoorbeeld een blogpost maakt over wat je moet inpakken voor een reis naar Disney, moet je alles benadrukken wat je moet inpakken, van kleding tot zonnebrandcrème. U wilt ook speciale items markeren om mee te nemen op basis van de tijd van het jaar. Door al deze informatie op te nemen, kunt u een blogpost maken die voorkomt dat gebruikers naar meer informatie zoeken.
Je blog zou zo uitgebreid zijn dat ze alle informatie die ze nodig hebben op één plek kunnen vinden. Door meer uitgebreide en informatieve inhoud te maken, kunt u beter voldoen aan vragen van gebruikers en kunt u uw inhoud beter rangschikken met deze op handen zijnde algoritme-update.
2. Focussen op kernwebvitaliteit
Een andere van onze SEO-voorspellingen voor 2023 is gericht op Core Web Vitals . Google benadrukt voortdurend het belang van de gebruikerservaring.
Als gebruikers geen positieve ervaring op uw website hebben, zal de positie van uw site eronder lijden. Een belangrijk onderdeel van het leveren van een positieve gebruikerservaring is de paginasnelheid. Als een pagina meer dan drie seconden nodig heeft om te laden, zal 53% van de gebruikers deze verlaten.
Daarom maken de Core Web Vitals deel uit van onze SEO-voorspellingen voor 2023. De Core Web Vitals zijn een reeks statistieken die de laadsnelheid van uw pagina’s meten vanuit het perspectief van de gebruiker. Hier zijn vier Core Web Vitals die een grote focus zullen zijn voor 2023:
First Contentful Paint (FCP): FCP meet hoe snel de stukjes inhoud op uw website worden geladen.
Google PageSpeed-resultaten voor eerste contentvolle verf
First Input Delay (FID): FID meet hoe snel een webpagina een interactie verwerkt nadat een gebruiker interactie heeft gehad met iets op een website.
Google PageSpeed Insights voor vertraging bij eerste invoer
Largest Contentful Paint (LCP): LCP geeft aan hoe lang het duurt voordat het grootste stuk inhoud op uw website is geladen en voor bezoekers verschijnt.
Google PageSpeed-resultaten voor de grootste contentvolle verf
Cumulatieve lay-outverschuiving (CLS): CLS meet het aantal lay-outverschuivingen dat op uw website plaatsvindt zonder gebruikersinteractie.
Google PageSpeed-resultaten voor cumulatieve lay-outverschuiving
Al deze Core Web Vitals hebben invloed op hoe gebruikers omgaan met uw website.
Wat betekent dit voor uw SEO-strategie?
Als je naar deze SEO-voorspelling voor 2023 kijkt, kun je zien dat de focus op het leveren van een snelle website van vitaal belang is. U kunt Google PageSpeed Insights gebruiken om te zien hoe goed uw website presteert voor elk van de Core Web Vitals. Google PageSpeed Insights geeft u suggesties over hoe u de laadsnelheden en websiteprestaties kunt verbeteren.
U kunt SERP Racer ook gebruiken om sitesnelheden te vergelijken en te zien hoe u zich verhoudt tot uw concurrentie. Het bijhouden van uw Core Web Vitals wordt een integraal onderdeel van uw SEO-strategie terwijl u uw website voortdurend aanpast en verbeteringen aanbrengt.
3. Het belang van lokaal zoeken
Sinds het begin van de pandemie is het aantal lokale zoekopdrachten toegenomen, met steeds meer zoekopdrachten naar ‘bij mij in de buurt’ en ‘lokale’ naar fysieke bedrijven en naar bedrijven die niet rechtstreeks voor het publiek toegankelijk zijn, maar met een fysiek adres. Deze trend is blijven hangen en zal naar verwachting nog langer aanhouden naarmate meer gebruikers de waarde ontdekken van gelokaliseerde zoekopdrachten.
Wat betekent dit voor uw SEO-strategie?
Kijkend naar deze trend van 2023, is een goed afgerond Google Mijn Bedrijf-profiel de beste plek om te beginnen met lokale SEO . Verder raden we aan gelokaliseerde inhoud voor uw website te maken om hoger te scoren voor lokale zoekopdrachten en om een backlinkprofiel op te bouwen van andere gerenommeerde bedrijven in uw regio.
Blijf op de hoogte van de SEO-trends van 2023
Als u wilt dat uw SEO-strategie voortdurend het succes van uw bedrijf stimuleert, moet u de SEO-trends in de gaten houden.
Deze lijst met SEO-trends in 2023 helpt je om je SEO-strategie fris te houden, zodat je goed kunt presteren in de zoekresultaten en meer gekwalificeerd verkeer naar je website kunt trekken.
Wilt u zien waar de SEO van uw website momenteel staat? Gebruik onze gratis SEO checker tool om erachter te komen waar u uw website kunt verbeteren, en neem contact met ons op voor hulp bij het verbeteren van uw SEO !
Meer via deze websites:
https://www.internationaal-verhuizen.nl – https://www.internationaal-sneltransport.nl – https://www.vdncleaning.be – https://www.linkbuilding-pakket.be – https://www.linkbuilding-die-werkt.be – https://www.linkbuilding-pakket.nl – https://linkbuilding-strategie.be – https://www.linkbuilding-service.nl – https://wat-is-linkbuilding.be – https://www.linkbuilding-uitbesteden.be – https://www.linkbuilding-strategie.nl – https://www.linkbuilding-tips.nl – https://www.linkbuilding-uit-besteden.nl – https://www.linkbuilding-voorbeeld.nl – https://www.seo-link-building.nl – https://www.picknicktafelbetaalbaar.nl – https://picknicktafelbetaalbaar.be – https://tuinmeubelenbetaalbaar.be – https://sparklesinside.nl https://tuinmeubelenbetaalbaar.nl – https://www.opkoperdirect.be – https://www.personal-coach-haarlem.nl – https://www.bkrverwijdering.nl – https://www.vanessablogt.be