Hoe werkt SEO? Beginners uitleg & praktische tips

Wat is SEO en hoe werkt het? De meeste mensen hebben wel eens van de term SEO gehoord, maar weten misschien niet wat het precies is. Iets met Google en vindbaarheid? Nou dan zit je er al heel dicht bij. Een SEO specialist of Online Marketing bureau kan je goed helpen met je vindbaarheid, maar het is altijd goed om  er zelf ook iets meer van af te weten.

Voor veel ondernemers is hun vindbaarheid  een hele belangrijke factor in het succes van hun onderneming. Ga zelf maar na hoe vaak je begint met Googlen voordat je iets aanschaft. En hoe vaak kom je nog op de 2e pagina in google? Meestal kun je dat wat je zoekt wel al vinden tussen de 10 zoekresultaten op de eerste pagina.

Omdat SEO zo belangrijk, maar voor veel ondernemers ook zo ingewikkeld is leggen we in dit artikel uit wat het is en hoe het werkt. Om te weten hoe SEO werkt is het goed om eerst de definitie van SEO te bepalen.

 

Definitie SEO

SEO staat voor search engine optimisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website en autoriteit om een hogere ranking in Google te krijgen.

Door een hogere ranking in Google krijg je meer bezoekers naar je website en, mits je propositie overtuigend is, zul je daardoor meer omzet genereren.

Hoe kom je hoger in Google?

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit 3 hoofdthema’s die allemaal belangrijk zijn;

  1. Techniek

De techniek van je website moet in orde zijn om een goede vindbaarheid te realiseren. Daarbij moet je denken aan een snelle laadtijd, een goede werking op mobiele devices, een toegankelijke en beveiligde website d.m.v. SSL, etc.

  1. Content

Voor wat betreft content gelden verschillende factoren. Ten eerste bepaald Google aan de hand van je content waar je site over gaat en waar je op naar voren moet komen in de zoekresultaten.

Dus hoe meer content over een bepaald onderwerp, hoe meer Google erop kan vertrouwen dat je de gevraagde informatie aanbiedt op je site.

Tegenwoordig komt er nog een belangrijke andere factor kijken bij content. Want naast de kwantiteit begin ook de kwaliteit een steeds belangrijkere factor van betekenis te vormen.

Hoe meer Google ziet dat jouw content bevalt bij de lezer aan de hand van de juiste gebruikers signalen, hoe groter de kans dat ze jouw site omhoog plaatsen in de zoekresultaten. Die gebruikers signalen zijn bijvoorbeeld; time on site, click Through rate en pages per session.

  1. Autoriteit

Tot slot is er de autoriteit. Google zet graag websites bovenaan die op verschillende manieren hebben aangetoond dat zij een autoriteit zijn op het onderwerp. Hoe wordt je dan een autoriteit?

Een van de belangrijkste manieren om dat te bereiken is door er voor te zorgen dat veel websites met autoriteit op hetzelfde onderwerp naar jouw website verwijzen door middel van een link.

Google gaat er namelijk van uit dat als veel gerelateerde websites naar jouw verwijzen, dat jij ook een belangrijk zoekresultaat bent.

Conclusie

SEO is cruciaal voor het succes van veel ondernemingen. Het gaat over het optimaliseren van je website en linkprofiel waardoor je beter vindbaar bent in de zoekresultaten. Hier kun je heel goed aan bijdragen door content te produceren, een goed werkende website te hebben en veel verwijzingen van andere websites te krijgen.

Wil je hulp bij jouw SEO?

Neem dat contact op met Pingwin online marketing.

info@pingwin.nl