Factoren die de kosten van Google AdWords bepalen

Wanneer bedrijven overwegen om een Google AdWords campagne te starten, vragen ze zich vaak ook af wat dit kost. Niet zo gek, want het kostenaspect speelt zeker een rol bij de keuze om AdWords in te zetten. Alleen is het niet zo eenvoudig om een eenduidig antwoord op deze vraag te geven. De kosten die je uiteindelijk maakt hangen samen met de doelstelling die je hebt en de biedstrategie die je kiest.

Doelstelling

Laten we eerst eens even een stapje terug gaan. Waarom zou je Google AdWords inzetten? Dit heeft te maken met je doelstelling.

Er zijn meerdere vormen van Google adverteren. Je kunt adverteren binnen het Zoeknetwerk en adverteren binnen het Display Netwerk. Adverteren binnen het zoeknetwerk is het adverteren binnen de zoekmachine van Google, met de welbekende tekstadvertenties. Wanneer iemand dan bijvoorbeeld zoekt op ‘Adidas Ultraboost hardloopschoenen kopen’, dan wil hij dus deze schoenen kopen. Duidelijk. Als jij deze schoenen verkoopt en adverteert op deze woordgroep, ziet de persoon de advertentie en misschien klikt hij dan op de advertentie. De persoon is dan actief op zoek en jij wilt dat hij een conversie maakt.

Een andere vorm van adverteren binnen Google AdWords is het adverteren via het Display Netwerk. Dit zijn beeldadvertenties ofwel banners. Deze banners worden getoond op websites die partner zijn van Google. Je hebt deze beeldadvertenties vast wel een keer gezien. De personen die deze website bezoeken zijn op dat moment niet actief op zoek naar het product. Deze vorm van adverteren is goed voor naamsbekendheid.

Biedstrategie

Voor beide vormen van adverteren is de prijs ook anders. De prijs van het adverteren in het zoeknetwerk wordt berekend op basis van kosten per klik (CPC). Je betaalt dan dus op basis van het aantal keer dan mensen op je advertentie klikken. De exacte prijs die je betaalt voor één klik hangt onder andere af van de concurrentie in je markt. Hoe hoger deze concurrentie is, hoe meer je moet betalen.

De kosten van online adverteren in het adverteren in het Display Netwerk van Google, wordt bepaald aan de hand van het aantal vertoningen van je beeldadvertentie. Dit wordt ook wel vCPM genoemd (visible cost per mille, kosten per duizend zichtbare vertoningen). Je betaalt hierbij dus per duizend zichtbare vertoningen. De prijs die je hier uiteindelijk voor betaalt, hangt af van het maximale bod dat je hebt ingesteld. Dit bod vergelijkt Google met concurrenten en op basis hiervan wordt je advertentie al dan niet getoond.

Ook geef je een budget op. Je betaalt niet meer dan de hoogte van dit budget. Wanneer dit budget op is, wordt je advertentie niet meer getoond.Dit budget is zowel van toepassing op tekstadvertenties als display advertenties.

De kosten van AdWords hangen in het kort gezegd dus af van je doelstelling en je biedstrategie. Naast CPC en vCPM zijn er nog andere biedstrategieën en je kunt bijvoorbeeld ook automatisch bieden. Het is belangrijk dat je voordat je een Google AdWords campagne opzet, goed inleest over de verschillende biedstrategieën en je advertentie goed inricht. Anders kunnen de kosten erg oplopen.