Wat is het verschil tussen content marketing en bloggen
De termen ‘content marketing’ en ‘bloggen’ zijn enorm populair en worden door (online) marketeers veelvuldig gebruikt. Maar voor veel ondernemers is het verschil tussen bloggen en content marketing niet eens duidelijk. Laat staan dat ze weten hoe ze er voor hun bedrijf succesvol gebruik van kunnen maken.
Wat is content marketing precies?
Content marketing is het produceren van waardevolle content voor jouw doelgroep. Het doel daarbij is om de relatie met (potentiële) klanten uit te bouwen, zodat er een duurzame relatie ontstaat. Het gevolg is dat er op termijn ook geld wordt verdiend aan de relatie. Marketing met content als uitgangspunt is er dus op gericht om op de lange termijn winstgevende klantenrelaties op te bouwen.
Wat is bloggen precies?
Bloggen is een onderdeel van content marketing. Het gaat daarbij om het regelmatig publiceren van nieuws in de vorm van geschreven tekst. Ook kun je via blogs kennis delen om op die die manier je autoriteit en je bekendheid onder jouw doelgroep te laten groeien.
De voordelen van bloggen zorgen er dan ook voor dat veel bedrijven blogs laten schrijven. Content marketing gaat echter verder dan alleen het schrijven van teksten. Zo kun je ook via sociale media het contact met je doelgroep zoeken en kun je bijvoorbeeld video’s produceren die je op YouTube plaatst.
Waarom zijn content marketing en bloggen zo belangrijk?
Wanneer je als klant een probleem hebt waarvoor je een oplossing wilt hebben of wanneer je een product of dienst in de nabije toekomst wilt kopen, dan spelen er allerlei vragen in je hoofd. Meestal is het logische gevolg hiervan dat je op Google gaat zoeken naar antwoorden op die vragen.
Wanneer er door jouw bedrijf content is gepubliceerd die de vragen goed beantwoorden, kun je daarmee het vertrouwen van je potentiële klanten winnen. Dat vertrouwen kan dan leiden tot een verkoop, het invullen van een contactformulier of het plegen van een telefoontje naar jouw bedrijf.
Kortom, of je nu met content marketing aan de slag gaat of je liever beperkt tot het publiceren van goede blogartikelen: beide zorgen ervoor dat je in de verschillende fases van het koopproces die je potentiële klant doorloopt zichtbaar wordt en daarmee je de kans op commercieel succes vergroot.
Content marketing zelf doen of uitbesteden?
Wanneer je aan de slag gaat met content marketing, is het heel belangrijk dat je eerst goed onderzoekt welke vragen je doelgroep op internet stellen en dat je daarnaast een plan hebt opgesteld over hoe en met welke content je deze vragen zo goed mogelijk gaat proberen te beantwoorden.
Het uitvoeren van een onderzoek naar de behoeften die jouw doelgroep online uit en het uitdenken van een strategie over hoe je daarop in kunt spelen vergt kennis en een tijdsinvestering. Om nog maar niet te beginnen over het promoten van de content die je publiceert.
Want enkel publiceren en vervolgens achterover zitten wachten totdat je doelgroep je online gaat vinden levert vaak lang niet zoveel op dan wanneer je actief je gepubliceerde content gaat promoten. Content marketing uitbesteden geniet in veel gevallen dan ook de voorkeur. Het publiceren van content kost immers enorm veel tijd waardoor het belangrijk is dat wat je publiceert ook echt waardevol is voor jouw doelgroep en daadwerkelijk onder hun aandacht komt.