SEO: Waarom is het zo belangrijk?
Je wordt er waarschijnlijk mee doodgegooid, zeker als je net een bedrijf bent begonnen; SEO. Maar wat houdt SEO nou echt in? Een website zonder bezoekers is een onzichtbare website, hoe goed de site ook is. SEO (Search Engine Optimization) zal helpen om gebruikers naar een site te halen. Het is ook belangrijk om te bedenken dat het aantrekken van relevante gebruikers een sleutelrol speelt bij de groei van een website. Het gaat niet alleen om het creëren van een algemeen publiek, het gaat erom potentiële klanten binnen te halen.
Het is een investering voor lange termijn
SEO is een investering waarvan je een lange tijd de vruchten kan plukken. Eigenlijk zo lang als je website in de lucht is. Pak je het goed aan, dan werpt het ook zeker vruchten af. Verwacht geen wonderen in de eerste weken of zelfs in de eerste maanden vanaf de start van je website. Een SEO-strategie begint pas na 6 tot 12 maanden de eerste resultaten te laten zien. Zoals we al eerder benadrukt blijven deze resultaten ook jaren zichtbaar. Als je een onderneming runt dan is SEO niet weg te denken. Het is een essentieel middel om verkeer naar de website te leiden en sales te genereren. Het is eigenlijk te vergelijken met een begeerde spot in de bekendste winkelstraat van België.
Een goede prijs
In vergelijking met andere modellen (zoals bijvoorbeeld SEM) is SEO relatief goedkoop. Als je de kosten van 3 jaar adverteren vergelijkt met een 3-jarige SEO-strategie dan is de keuze waarschijnlijk snel gemaakt. Wil je korte termijn resultaten is een potje Blackjack misschien de beste optie, daar is ook snel geld mee te verdienen! Even serieus nu… De experts zijn het erover eens dat SEO vaak de beste terugbetaling van een investering geeft. Het is een stabiele en constante vorm van marketing. Het verkeer wat gegeneerd wordt met SEO is vaak ook nog eens van hoge kwaliteit, wat kan leiden tot meer conversies. Ook wordt het grootste deel van websiteverkeer via organische zoektermen bereikt.
Gebruiksvriendelijkheid
Veel mensen hebben een vaag idee van SEO. Het is namelijk niet alleen de Google ranking. Het gaat ook om gebruiksvriendelijkheid van je website. Is de website snel? Is de tekst goed? Spenderen mensen veel tijd op je website? Dit zijn allemaal factoren waar Google rekening mee houdt bij het ranken van je website. Een goede SEO dwingt jou dus ook om je website op orde te hebben. Merk je namelijk dat deze aspecten niet op orde zijn, dan moet je er wel iets aan (laten) doen! De gebruikerservaring op jouw website moet optimaal zijn als je succes wil hebben met je website.
Vertrouwen
Hoe beter de SEO op jouw website is, hoe meer mensen jouw business zullen vertrouwen. Als jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, dan vertrouwen de mensen je eerder. Het is niet meer gemakkelijk om bij de top te horen. Daarom zijn de sites die wel aan de top verschijnen vaak bedrijven die al jaren bezig zijn om SEO te verbeteren. Een website die bij de top zoekresultaten hoort heeft de jarenlange test van Google doorstaan. De site is constant geoptimaliseerd en de gebruikerservaring is waarschijnlijk heel goed. Geen wonder dat mensen vaak kiezen uit de eerste 3 opties op Google.
Het implementeren van een goede SEO-strategie heeft veel voordelen voor je bedrijf. Het zal altijd een goede investering zijn om het meeste uit de SEO te halen en de kansen op groei te vergroten. In SEO investeer je voor de lange termijn en je hoeft geen geld te blijven pompen om het draaiende te houden. Als de aanpak goed is, pluk je de vruchten voor een lange tijd.